“De bedste eventyr gemmer sig i det uvisse.”

En kæmpe del af vores eventyr, er at dele det med andre. Vi sejler afsted på ubestemt tid, og selvom vi nyder og elsker hinandens selskab ufattelig højt, så ville det under alle omstændigheder være hårdt at sejle alene sammen i flere år. Derfor glæder vi os mere end noget andet til, at finde nogle dejlige mennesker der har lyst til at blive en del af vores sejlende lille kollektiv.

Vi er kæmpe fortalere for “slow travel”. Vi skynder os ikke fra A til B, og vi planlægger ikke vores dage fra kl. 08:00 til 22:00. Vores erfaring fra rejser både med fly og båd er, at de vildeste oplevelser gemmer sig i det uventede og at netop disse oplevelser først finder sted når vi har god tid til at opleve de individuelle øer. Det bedste ved vores jordomsejling er nemlig at der intet er vi skal nå. Det er kun vind, vejr og orkansæsoner der får lov at bestemme hvornår vi er hvor.

Fordelt på fem kahytter kan vi reelt set være 10 mand ombord, men vi har valgt at vi primært drømmer om at være en besætning på i alt seks personer. Under kortere perioder vil vi muligvis være syv-otte personer, hvis vi for eksempel får besøg af en veninde eller ven, eller hvis vi sejler længere stræk hvor det kan være skønt at være ekstra hænder. Vi bor i fire af kahytterne ombord og bruger den femte kahyt som opbevaringsrum til dykkerudstyr, kompressor, sejl, paddleboards og alt hvad man nu har ombord når ens båd er ens hjem.

Lulu Tao er en båd for dig der drømmer om det absolut autentiske liv til søs. At blive en del af vores jordomsejling kan måske bedst sammenlignes med at leje et værelse i en lejlighed med andre eventyrlystne mennesker. Forskellen her er blot at din lejlighed flyder, og kan tage dig lige derhen hvor vi beslutter at sejle den til. Vi oplever sammen, laver mad sammen, vi har arbejdsdage på båden sammen og vi deler alle livets aspekter sammen.

I og med at vi skal dele alle døgnets 24 timer sammen, er det vigtigt at vi danner os et godt indtryk af hinanden inden både du og vi siger ja til et eventyr sammen. Derfor har vi lavet en skabelon som en slags “ansøgningsblanket”, hvor vi har tilladt os at stille lidt spørgsmål til hvem du er og hvad du drømmer om at få ud af at være ombord på Lulu Tao. Det er ikke et krav at udfylde netop denne for at komme ombord, men derimod til inspiration. Jo mere du har lyst til at fortælle om dig selv, desto nemmere bliver det for os at sikre os at vi bliver et hold mennesker der får en magisk tid sammen ude i verden.

Du er altid velkommen til at skrive til os på drommeisigte@gmail.com hvis du har nogen spørgmsål.

Tanker

I skrivende stund er det et halvt år siden at vi så lyset fra Danmarks kyster forsvinde i natten. Selvom vi savner vores hjertemennesker derhjemme, så har vi ikke set os tilbage siden.

Det er ikke ensbetydende med at hver dag er en leg i paradis. Vores liv på Lulu Tao er spækket med udfordringer og hver dag der går lærer vi noget nyt. Både om båden, teknik og det praktiske i livet til søs. Men vi lærer også en masse om mennesker, dynamikker og hvordan vi kan gøre hverdagen aller rarest både for os og dem der sejler med os.

Vi har i lang tid gerne ville undgå at lave specifikke togter for ikke at være for ophængt på datoer og lokationer. Ligeså har vi også forsøgt at undgå at have mennesker med i kortere tid end 3 måneder af gangen. Som vi skriver det her er det vores første dag på båden alene i lige præcis 6 måneder og 2 dage. Det er faktisk vores første dage alene på båden siden vi sejlede fra Danmark. Set I bakspejlet må vi nok erkende at vi får brug for lidt pusterum i mellem de mange indtryk både fra verdenen og alle de vilde og seje mennesker vi har haft med indtil videre. At dele vores eventyr er vores første prioritet altid. Men vi skal også have energi til at sejle HELE vejen jorden rundt, og derfor har vi valgt alligevel at lave togter, og at de nu vil vare alt fra 1-2 måneder.

Det betyder ikke at du ikke kan være med i længere tid. Men det giver os plads til at have en lidt tid i mellem hvert togt til både at trække vejret, ikke og være fuldt hus på båden og det giver lidt rum til at lave en masse af vores online arbejde. Det betyder også at vi har endnu mere energi når vi så er fuldt hus på båden igen og det glæder vi os uendeligt meget til. Vi vil jo aller helst bare gerne dele vores eventyr med jer der synes det kunne være sjovt og spændende at være med.

- Tortola, British Virgin Islands d. 11 januar 2024

Togter

Her kan du se vores kommende togter. De varer typisk 6-8 uger af gangen og varierer enormt meget hvad angår hvor mange sømil der skal sejles og ikke mindst hvor vi er i verden. Vi vil altid give et kort overblik over forventningerne, men husk at livet til søs byder på uendelige uforudsete udfordringer og vi kan derfor aldrig garantere at vi kan holde os til destinationerne nævnt. Men du kan være helt sikker på at det betyder mindst ligeså meget for os at nå de planlægte destinationer som det vil for dig i din tid ombord.

• Cartagena, Colombia - San Blas, Panama

8 UGER / 3 MAJ - 24 JUNI 2024

Som vi landede på de Caribiske øer i slutningen af 2023, var det tid til at lave en rute for det år vi havde planlagt at bruge i Caribien. Det tog os ikke mange sekunder at beslutte at vi langt hellere ville opleve Mellemamerika der betyder på både fantastisk dykning OG massere kultur og oplevelser på land, end det vi oplevede på de Caribiske øer. Nu er vi klar til at tage imod et nyt hold dejlige mennesker i Cartagena, Colombia.

Sissel er på opdagelse på land med hendes familie i den første uge mens Leo og Sille holder skansen på båden sammen med jer.

Fra omkring d. 7 maj har vi Sissel tilbage, og så er det tid til at fragte båden længere syd på til Panama. Vi skal gerne ankomme til Panama inden orkansæsonens start fra d. 1 juni, men alle stop undervejs vil afhænge af vind og vejr.

De sidste uger bruger vi sammen på San Blas øerne, og den tid bruges bedst på ro, hyggesejlads, gode bøger og magiske undervandsoplevelser på paradisøerne. San Blas gemmer på nogle af de mest urørte korallerreve og Kuna Indianerne der bor her er højest beskyttende overfor deres øer. De lever nemlig af fiskene fra revene og de har i sinde at bevare magien til mange fremtidige generationer. Det er derfor ikke tilladt at scuba dykke her, men heldigvis er revene på lavt vand og vi kan snorkle og fridykke alt det vi vil. Det vil være det hele værd.

• San Blas Øerne, Panama

5 UGER / 7 AUGUST - 11 SEPTEMBER 2024

Ugerne med ro, hyggesejlads og vilde kulturoplevelser.

Lige siden vi sejlede fra Danmark har vi i al hemmelighed (indtil nu), glædet os til orkansæsonen. Orkansæsonen ville nemlig betyder at vi skulle finde et sted syd for breddegraden 10 grader N, hvor vi kunne have lyst til at slå os ned for en stund. En tid hvor vi ikke skal banke så mange sømil af. En tid hvor der er ro til at lære et område så godt at kende at vi altid ved hvor vi skal gå hen for at få de bedste oplevelser både over og under havets overflade. Vi har nemlig lært, at det er der magien i at rejse opstår.

Vi har læst bøger og googlet internettet tyndt for at finde ud af netop hvor dette sted skulle være. Vi har forhørt os hos andre langturssejlere, og da vi faldt over ø-gruppen San Blas som er en del af Panama, var vi ikke længere i tvivl.

En ø-gruppe med ligeså mange paradisøer som der er dage om året. Kun 49 af øerne er beboede, heraf af Guna folket (Kuna Indianere).
    Det er en gruppe øer der på grund af de stigende vandstande sandsynligvis ikke længere eksisterer i det 21. århundrede. Her er ikke moderne og ingen store supermarkeder eller shoppingcentre. Vi er her for kultur og krystalklart vand og skal møde Guna folkets landsbyer med største respekt for dem og deres land. San Blas gemmer på nogle af de mest urørte korallerreve og Kuna Indianerne der bor her er højest beskyttende overfor deres øer. De lever nemlig af fiskene fra revene og de har i sinde at bevare magien til mange fremtidige generationer. Det er derfor ikke tilladt at scuba dykke her, men heldigvis er revene på lavt vand og vi kan snorkle og fridykke alt det vi vil. Det vil være det hele værd.

Som et afbræk fra det mindre civiliserede ø-liv sejler vi måske mod Cartagena i Columbia (2-3 døgns sejlads). Også her er der øer og dejlige steder at dykke (også scuba dykning!), men her er også farverigt og historisk storbyliv i bedste Latin Amerika stil. Dette besøg vil afhænge af om vi får et vejrvindue til det og alternativt byder Panama på mange andre fantastiske destinationer.

Disse uger er for dig der trænger til paradis, massere dyk, kultur og ægte hyggesejlads.

• Panama City, Panama - Marquesas Øerne, Fransk Polynesien

72 DAGE / 3 NOVEMBER 2023 - 14 JANUAR 2025

I år 2021 fik vi for første gang smagen op det virkelige langturssejlerliv. Det var før Drømme i sigte var et jordomsejlingsprojekt, men på mange måder her at vores helt store drømme om at sejle jorden rundt blev vækket til livs. Vi fløj til Marquesas øerne i Fransk Polynesien for at påmønstre Frederik og Emil’s dengang 55 fods sejlbåd Nautilus og sejlede med dem gennem Fransk Polynesien eventyr øer i 3,5 måned. Nu er det blevet vores tid at sejle jordomsejlingens længste stræk, godt 4.000 sømil fra Panama til Fransk Polynesien.

Det her er for dig der drømmer om det ægte off-grid langturssejler eventyr. Togtet starter på stillehavssiden af Panama. Her skal vi proviantere, lære hinanden at kende og sejle til Las Perlas øerne ud for Panamas kyst. Når tiden og vejret er til det drejer vi kompasnålen mod Marquesas øerne og begiver os ud på vores stillehavskryds. En tur der kan tage alt fra 25-40 dage og med absolut intet andet end blå horisonter i sigte.

På et ocean kryds som dette kan vi støde ind i lidt af hvert slags vejr. Mentalt er det en lang rejse men også noget af det mest magiske hvis man kan give slip på alt det i ens liv der ikke foregår ombord på vores 15 meters frihed og nyde at være i vores lille bådboble.

Det er her hverdagen bliver kogt ned til de basale nødvendigheder. Spise, sove, holde skibet godt sejlende, synge gode sange, læse gode bøger og ægte mærke at være langt væk fra alt hvad der hedder civilisation. Vi skal passe på hinanden, hygge om hinanden, hjælpe hinanden hvis søsygen melder sig eller når moder natur sender blæsevejr vores vej. En dag vil et bjerglandskab der ligner noget fra Jurassic park dukke op i horisonten, og gode venner fra en masse andre både står klar med krammere når ankeret er kastet igen på Nuku Hiva. Vi skal fejrer jul og nytår sammen, dykke og snorkle med hundredevis af manta rays, på hummerjagt, spise kæmpe avocadoer og hike på de høje øer. Vi sejler mellem Marquesas øerne indtil afmønstring d. 15 januar.

På dette togt er det klart en fordel at have noget sejlerfaring.

• Fransk Polyneisen

17 JANUAR 2025 - 3 MARTS / 45 DAGE

44 dages oplevelser mellem de smukkeste øer vi endnu har været på. Det tør vi godt sige nu, selvom vi endnu ikke er der. Vi har nemlig sejlet mellem disse øer før, da vi var gaster ombord på Frederik og Emil’s dengang 55 fods sejlbåd Nautilus. Ord kan faktisk ikke beskrive hvor meget vi glæder os til at genbesøge de magiske atoller og selskabsøer som vi skal besøge på det her togt. Det var netop herude at vores drømme om jordomsejlingen virkelig fik bundfældet sig. Herude at navnet “Drømme i sigte” blev skabt, da vi en sen aften sad med en notesblok og brainstormede. Mellem dramatiske bjerglandskaber, hajdyk, store laguner og de smukkeste solnedgange vi endnu har oplevet, lærte vi om magien ved fælleskabet på vandet og de simple liv.

Fransk Polynesien består af 118 øer der er spredt ud over et areal tilsvarende halvdelen af hele Europa. Men hvis du lægger alle øerne sammen til én, ville de ikke fylde meget mere end Fyn. Vi er næsten så langt væk i verden som vi overhoved kan komme, mellem øer der skal være vores hjem i 1,5 år. Øer der giver den perfekte kombination af ankerliv og længere sejlture - stedet de fleste langturssejlere drømmer om.

• Fransk Polynesien

7 APRIL - 3 JUNI 2025 / 57 DAGE

58 dages oplevelser mellem de smukkeste øer vi endnu har været på. Det tør vi godt sige nu, selvom vi endnu ikke er der. Vi har nemlig sejlet mellem disse øer før, da vi var gaster ombord på Frederik og Emil’s dengang 55 fods sejlbåd Nautilus. Ord kan faktisk ikke beskrive hvor meget vi glæder os til at genbesøge de magiske atoller og selskabsøer som vi skal besøge på det her togt. Det var netop herude at vores drømme om jordomsejlingen virkelig fik bundfældet sig. Herude at navnet “Drømme i sigte” blev skabt, da vi en sen aften sad med en notesblok og brainstormede. Mellem dramatiske bjerglandskaber, hajdyk, store laguner og de smukkeste solnedgange vi endnu har oplevet, lærte vi om magien ved fælleskabet på vandet og de simple liv.